ד''ר דניאל לוין - אורטופד מומחה למפרק הירך

: ימים א-ה 9:00 - 19:00
   : 04-832-3357

גישות ניתוחיות פורצות דרך להחלפת מפרק הירך

מהן הגישות הניתוחיות?

גישה קדמית, גישה צידית , גישה דרך טרוכנטר, גישה עילית וגישה מיני-אחורית

ישנן גישות ניתוחיות שונות לניתוח החלפת מפרק הירך. כל הגישות הניתוחיות הן יעילות, מקובלות בין האורטופדים, ולכולן יש יתרונות וחסרונות. המנתח המומחה בניתוחי החלפת מפרק הירך יבחר בגישה הניתוחית שתאפשר את השתלת הפרוטזה בצורה נכונה, ללא פגיעה באברים חשובים כגון עצבים, כלי דם או שרירים.
בחירה נכונה של הגישה הניתוחית לניתוח מפרק הירך, עוזרת להאיץ את תהליך ההחלמה וחוסכת מהמטופל סבל ומוגבלות תנועה.

חזרה לפעילות גופנית מהירה לאחר ניתוח מפרק ירך

כמה מילים על ניתוח החלפת מפרק ירך

החלפת מפרק הירך הוא ניתוח נפוץ מאד. בכל שנה מבוצעים בישראל בין 3000 ל-4000 ניתוחים כאלה, כשהסיבה העיקרית להם היא שחיקה בסחוס המפרקי כתוצאה מדלקת פרקים ניוונית, האופיינית מאד לגילאים המבוגרים (“אוסטיאוארתריטיס”). הסובלים מכך מתמודדים עם לא מעט כאב ועם הגבלות בתנועות ופעמים רבות מופנים לטיפולים רפואיים אחרים, כגון נטילת כדורים נגד כאבים, טיפולים כמו אוסטיופטיה, כירופרקטיקה וגם פיזיותרפיה. אם אלה אינם עוזרים, לרוב מומלץ לבחור בהליך כירורגי: ניתוח להחלפת מפרק ירך. ניתוח זה הינו בעל שיעור הצלחה גבוה מאד – 97 אחוז, והוא נחשב למקובל ביותר כיום. במהלכו מחליף הרופא המנתח את מפרק הירך השחוק במפרק מלאכותי.

אפשר לבצע את הניתוח במספר גישות: גישה אחורית, גישה קדמית, גישה צידית, גישה עילית וגישה דרך הטרוחנטר.

החלפת מפרק ירך - גישות ניתוחיות

השוואת אורך רגליים

טרם הניתוח על המנתח לבצע בדיקה קפדנית בה מודד את אורך הרגליים ובודק עיוותים. כמו כן, המנתח מתכנן באופן מדויק ומעמיק את ההליך הניתוחי וכן, מבצע מדידות במהלך הניתוח עצמו באמצעות מכשור ייעודי. כל אלו מאפשרים להגיע לתוצאה הרצויה עם אורך רגליים שווה.

מה היא גישת הניתוח הטובה להחלפת מפרק הירך?

המנתח ישקול בהתאם לאנטומיה, עיוותים ומבנה הגוף, במשתל מתאים למקרה הספציפי וכן איזו גישה מאפשרת החלמה מהירה יותר .
רצוי להישתמש בגישה שאינה מובילה לנזק לשרירים העיקרים של מפרק הירך.
בחירה בגישה ניתוחית מתאימה עוזרת לשמור על השרירים ועל הרצועות שסביב מפרק הירך ומונעת סיבוכים שונים.
לאחר השתלת מפרק הירך המלאכותי, נהנה המטופל ממפרק יציב הרבה יותר.

יתרונות הליך זה

יתרונות אלה באים לידי ביטוי בעיקר לאחר הניתוח ובאופן התנהלותו של המטופל. הוא סובל פחות מכאבים, הוא כמעט איננו צולע לאחר הניתוח, תהליך השיקום שלו מהיר הרבה יותר, מתקבל מפרק ירך חזק ויציב יותר, הוא איננו סובל מהגבלות מיוחדות ויכול לחזור לשגרת חייו בתוך פרק זמן קצר יותר.

חשוב לזכור, למרות יתרונותיו הרבים של ההליך, שמדובר בהליך כירורגי, ובדומה להליכים כירורגיים אחרים – גם הוא מלווה בסיכונים ובסיבוכים אפשריים כמו שברים, פריקות זיהומים ועוד. ההחלמה מהניתוח נמשכת בדרך כלל מספר שבועות, שלאחריהם ניתן לחזור לפעילות מלאה כולל פעילות ספורטיבית.

גישות פורצות דרך:

Minimal Invasive Direct Anterior Approach and Mini Posterior Approach
גישות ניתוחיות אלו, להחלפת מפרק הירך נחשבות המפותחות והמתקדמות ביותר בעולם כיום.

זאת בשל שימוש בכירורגיה פולשנית מינימאלית (MIS- Minimal Invasive Surgery), בה מבצעים חתך קטן המונע נזק ומשמר את הרקמות הרכות, השרירים, כלי הדם והעצבים, שהנם קריטיים לתפקוד התקין של מפרק הירך ומשחקים תפקיד חשוב בביצוע פעילויות יום יומיות.

פעילות גופנית לאחר ניתוח מפרק ירך

מעטפת השרירים סביב מפרק הירך נשמרת וכך, לאחר השתלת המישתל המלאכותי, מקבלים מפרק יציב יותר.
יתרונות גישות אלו הם רבים: בגישות אלו הצלקת הנה זעירה, איבוד הדם מופחת, הכאבים מופחתים וההתאוששות לאחר הניתוח קלה ומואצת.

בזמן הניתוח המנתח יכול למדוד באופן מדוייק את אורך הרגליים ובכך להביא לשוויון מקסימאלי באורך הרגליים.

בנוסף, גישות אלו מאפשרות חזרה טבעית ומהירה יותר לתפקוד נורמלי.
מזעור הנזקים לשרירים ולעצבים מפחית את הסיכויים לפריקה וצליעה לאחר הניתוח. ואכן, רמת המוגבלות התנועתית לאחר הניתוח הנן מינימאליות.

השיקום לרוב מתחיל ביום הניתוח, בכפוף להנחיות ד”ר לוין ותלוי במצב שלאחר הניתוח. כמו כן, ניתן כמעט באופן מיידי לקום וללכת באמצעות קביים.

באשר לנהיגה, הטכניקות הללו מאפשרות למטופלים לחזור לנהיגה תוך מספר ימים. המטופלים מסוגלים להיכנס ולצאת מן המכונית בנוחות, תוך שליטה מלאה בתנועות רגליהם. בהתאם למצבו הכללי של המנותח ובאישור ד”ר לוין, ניתן לחזור לנהיגה שגרתית כשמונה עד עשרה ימים לאחר הניתוח.

גישה קדמית זעירה וחתך ביקיני

גישה קדמית זעירה וחתך ביקיני

Bikini Minimal Invasive Anterior approach
באמצעות שיטה זו הצלקת נשארת עלומה בקמט ונסתרת מן העין.
זוהי גישה להחלפת מפרק הירך הנקראת “קדמית פולשנית זעירה” תוך ביצוע חתך המקביל לקווי העור באזור ה- “ביקיני” על מנת לתת לצלקת הסוואה קוסמטית המוסתרת בקמט המפשעה. החתך הנו זהיר וכמעט ואינו נראה לאחר כששה חודשים.

צלקת לאחר ניתוח בגישה קדמית ישירה, לרוב הנה קטנה ומוסתרת. ולכן, רוב המטופלים אשר עברו החלפת מפרק ירך בשיטה זו אינם מוטרדים במיוחד מכיוונה, צורתה והעמדתה של הצלקת.
עם זאת, טכניקת “חתך- ביקיני” הנה שימושית ופופולארית בקרב נשים צעירות או מטופלים (נשים וגברים) אחרים המעוניינים ב”צלקת מוסתרת” (מתחת לקו הביקיני / בגד ים).

לסיכום, גישות קדמיות אינן מתאימות לכלל המטופלים הצריכים ניתוח החלפת מפרק ירך. לפיכך, בעת שיחת הייעוץ, יינתן הסבר מפורט על היתרונות והחסרונות של האפשרויות הכירורגיות השונות והמלצות על הטיפול המתאים ביותר.