ד''ר דניאל לוין - אורטופד מומחה למפרק הירך

: ימים א-ה 9:00 - 19:00
   : 04-832-3357

לפני ניתוח החלפת מפרק ירך

פגישת יעוץ לפני הניתוח

בפגישה הייעוץ האורטופד יקבל הסבר מהמטופל על כאביו ומוגבלויותיו. הוא יבצע בדיקת גופנית רחבה ומדויקת, הכוללת בדיקת טווח התנועות של מפרק הירך, עיוותים, בדיקת מערכת העצבים בגפיים התחתונות ובדיקת דפקים ברגליים.

תבוצע בדיקה לאורך הרגליים על מנת לתקן את אי שיוונן או לשמור על אורך רגליים שוות בזמן הניתוח (יש לציין כי ניתן להגיע לשיוויון מקסימאלי באורך הרגליים על ידי מדידה מדויקת בזמן הניתוח).

בפגישה הזו המטופל יקבל הסבר על הניתוח, סוגי המשתלים ועל תהליך ההחלמה. כמוכן יקבל הסבר על הסיבוכים (סיכונים אפשריים ועל הציפייה לשיפור משמעותי לאחר הניתוח).

איך מתוכנן ניתוח החלפת מפרק ירך?

מתי יש צורך בניתוח החלפת מפרק הירך?

את הניתוח מבצעים רק כאשר איכות החיים ירודה והתפקוד הולך ומצטמצם. ההחלטה באם לנתח או לא היא משותפת לחולה ולכירורג אחרי דיון מפורט על ההישגים הצפויים והסכנות.

כל עוד שאין החלטה כזאת, ממשיכים בטיפול שמרני: תנועה רבה במפרק, כפי שניתן לבצע בשחייה או תרגילים בישיבה או שכיבה. שימוש במקל הליכה מועיל. מתן תרופות ממשפחת האנטי-דלקתיות יכול לעזור כאשר יש לשים לב לתופעות לוואי בקיבה.

לפני הניתוח

לפני שכירורג אורטופד ממליץ על ניתוח, הוא מבצע בירור מקיף ורק אז מגיע לאבחנה סופית. הבירור כולל בדיקה גופנית, צילומי רנטגן (לפעמים גם CT), אלקטרו-קרדיוגרם ובדיקות דם כלליות הבודקות את תיפקוד כל המערכות בגוף יחד עם צילום חזה.

הכירורג ישאל על כל הניתוחים ומחלות מהעבר ויבקש לדעת איזה תרופות החולה מקבל באופן קבוע, והאם התגלו אצלו רגישויות כלשהן.לפעמים יהיה צורך לבצע מיפוי עצם ומיפוי לשלילת זיהום יחד עם ניקור של המפרק.

המשתל להחלפת מפרק הירך

הפרותזה היא המפרק המלאכותי (לפעמים מכונה בשם “התותב”). טכנולוגיה מודרנית מאפשרת חזרה לחיים פעילים. 

הפרותזה בנויה בדומה למפרק הטבעי:
מכדור (Ball) ומרחשת (Socket) – הכדור מחליק בתוך המרחשת באופן חופשי בדומה להחלקת סחוס בריא. אחרי בירור מפורט של כל מקרה ומקרה, בוחרים את הפרותזה המתאימה ביותר מתוך מבחר של אפשרויות טכנולוגיות.

מפרק ירך

סיבוכים אפשריים

חשוב לזכור, למרות יתרונותיו הרבים של ההליך, שמדובר בהליך כירורגי, ובדומה להליכים כירורגיים אחרים – גם הוא מלווה בסיכונים ובסיבוכים אפשריים כמו שברים, פריקות זיהומים ועוד. ההחלמה מהניתוח נמשכת בדרך כלל מספר שבועות, שלאחריהם ניתן לחזור לפעילות מלאה כולל פעילות ספורטיבית.
בעת הדיון עם הכירורג, הוא מסביר את הסיבוכים האפשריים, הסיכוי להופעתם, והאמצעים בהם נוקטים למניעתם.
לחץ כאן לקריאה על סיכויי ההצלחה של הניתוח

לקראת הניתוח

טרם האשפוז בבית החולים, נדרש המטופל לעבור מספר בדיקות: בדיקות דם, תרבית מהאף לצורך שלילת הימצאותם של חיידקים עמידים, אק”ג וצילום חזה. הבירור נעשה על מנת לוודא שמצב בריאותו תקין ומאפשר את ההליך הרפואי הצפוי.

מספר ימים בטרם הניתוח מגיע המטופל לפגישה עם האחות ועם הרופא המרדים (הניתוח נערך תחת הרדמה מלאה או אזורית, בחצי הגוף) בה יוסבר התהליך כולו, כולל השיקום וההחלמה.

ביום הניתוח דרוש צום של כ – 6 שעות.

במידה ואתה נוטל אספירין – יש להמשיך ליטול את התרופה כרגיל. יש להוסיף, כי למי שנוטל תרופות מדללות דם אחרות, יש ליידע את המנתח על מנת לקבל הנחיות מפורטות לגבי המשך הנטילה.