ד''ר דניאל לוין - אורטופד מומחה למפרק הירך

: ימים א-ה 9:00 - 19:00
   : 04-832-3357

חיתוך עצם שיחזורי

חיתוך משולש של עצם האגן

חוסר התפתחות תקין של מפרק הירך הינו פגם מולדי שכיח בעיקר אצל בנות. הצורה הקשה ביותר היא כאשר ראש עצם הירך כלל אינו נמצא בתוך המרחשת של האגן, אלא במצב של פריקה. קיימות מיני דרגות פחות שלמות של הפגם אשר אינן באות לידי ביטוי על ידי צליעה או כאבים, אלא בגיל הבגרות או אצל המבוגר. כאשר הפגם הוא חלקי, מכנים אותו דיספלזיה; כלומר, התפתחות לקויה. במקרים מסויימים ניתן לשחזר את המפרק באופן חלקי לדומה למפרק תקין על ידי שינוי המבנה של אגן הירכיים וצואר עצם הירך. הפגם השכיח הוא חוסר כיסוי של ראש הירך על ידי המרחשת של האגן כי היא רדודה ובזווית גדולה מדי למישור האופקי והזווית של צואר עצם הירך גם היא גבוהה מדי. 

ניתן לתקן פגמים אלה באופן חלקי לפחות על ידי חיתוך העצמות של האגן ושל הירך והעמדתם בצורה יותר אנטומית נכונה. שיחזור למבנה תקין לגמרי אינו אפשרי. אולם במקרים רבים ניתן להגיע לחיסול או הפחתה של כאב ותיפקוד טוב של המפרק. על ידי כך דוחים את הצורך לבצע ניתוח בו משתילים מפרק מלאכותי לגיל מבוגר יותר. ניתוח החלפת מפרק הירך מתאים לסובלים מדיספלזיה של מפרק הירך שתיפקודם ירוד וסובלים מכאב אבל במפרקיהם הלקויים אין עדות לשינויים ניווניים ברורים, ראש הירך נשאר בצורה עגולה (או קרוב לעגולה) וטווח התנועה טוב יחסית.

עצם הירך במצב של דיספלזיה

חיתוך עצם שיחזורי - ירך עם דיספלציה
Dysplasia: acetabulum shallow and sloping; head not contained.

עצם הירך במצב רגיל

חיתוך עצם שיחזורי - ירך רגיל
Normal Hip: acetabulum deep; head contained

חיתוך עצם הירך בלבד עבור ארתריטיס במפרק הירך

בעבר ניתוח זה היה בשימוש רב עבור ARTHRITIS ניווני של מפרק הירך. מטרת הניתוח היה להקל על כאבים ולשפר תיפקוד על ידי שינוי מוקד נשיאת המשקל במפרק: להעביר את רוב הכוחות לשטחים יחסית בריאים של המפרק בהם הסחוס טרם נשחק, ובחלק מהשיטות להפחית בעוצמת הכוחות העוברים דרך מפרק הירך. ניתוח זה היה מאפשר הטבה חלקית למשך תקופה של עד 15 שנים. עם הפיתוח של החלפת המפרק המוצלח מאוד, חלה ירידה בשכיחות ביצוע ניתוח חיתוך העצם. אולם עדיין קיימת הוראה ספציפית לביצוע ניתוח זה במקרים מסויימים.

חיתוך עצם שיחזורי - עצם הירך עם דיספלזיה לאחר ניתוח
Dysplasia: after surgery