ד''ר דניאל לוין - אורטופד מומחה למפרק הירך

: ימים א-ה 9:00 - 19:00
   : 04-832-3357

כאבים במפרק הירך

ממה נובעים כאבים במפרק הירך וכיצד מטפלים?

למפרק הירך חשיבות רבה מאוד והשפעה רבה על יכולת התנועה של האדם. לרוב בעיות במפרק הירך יבואו קודם כל לידי ביטוי בכאבים באזורים אחרים כמו הברכיים, הגב או כפות הרגליים בגלל הניסיון לשמר את מפרק הירך במצב תפקודי סביר. העברת חלק מהעומס אל אזורים אחרים מביאה לכאבים בהם. בעיות שונות במפרק גורמות להתכווצות השרירים סביבו, מה שמביא לכאבים.

איך באה לידי ביטוי בעיה במפרק הירך?

כאבים במפרק הירך עלולים להופיע כמו כאבים בעכוז, במפשעה, ירך וברך. הבעיות במפרק יכולות לבוא לידי ביטוי בנוקשות גדולה יותר שלו. הדבר יכול לגרום לקושי תפקודי בפעולות פשוטות כמו גריבת גרביים או נעילת נעליים. יכול להיות גם כאב לאחר ישיבה ממושכת, למשל בעקבות נסיעה ארוכה או לאחר שנת לילה.

גורמים לכאבים באזור מפרק הירך

ישנן סיבות שונות שיכולות לגרום לכאבים באזור, ביניהן:

אוסטיאוארתריטיס – דלקת ניוונית במפרק הירך: זוהי אחת הסיבות המוכרות לכאבים ומוכרת גם בשם שחיקת סחוס במפרק הירך. נגרמת מסיבות שונות כמו גורמים גנטיים וגם גיל. השינוי כולל אכן גם שחיקת סחוס אך גם שינויים ברקמות אחרות בתוך המפרק וסביבו כמו שרירים וגידים.

טרוכנטיקבורסיטיס – דלקת באמתחת תל הירך: זוהי דלקת באזור הנקרא בורסה, שהוא שק עם נוזלים המפריד בין שרירים וגידים לבין העצם. התכווצות השרירים הצמודים לבורסה מגבירה את הדלקת והכאב.

דרכי טיפול בכאבים במפרק הירך

לכאבים במפרק הירך יש דרכי טיפול שונות, החל מדרכי טיפול שמרניות ועד ניתוח החלפת מפרק הירך. להלן מספר דרכים לטיפול, מהדרך הקלה ועד המורכבת:

ירידה במשקל ופעילות גופנית: ירידה במשקל בדרך טבעית ונכונה במקביל לפעילות גופנית לחיזוק שרירי הירך, היא משמעותית מאוד. ירידה במשקל מפחיתה מהעומס המוטל על מפרק הירך וכבר בכך מביאה להקלה. חיזוק השרירים מגביר את הכוח שישנו לביצוע תנועות ותפקוד.

פיזיותרפיה: פיזיותרפיה נותנת דגשים ומביאה לתרגול תנועות באזור מפרק הירך שיביאו להפעלתו נכון יותר. ניתן לשלב עם הפיזיותרפיה, טכנולוגיות חדשניות שישנן היום המסייעות בהחזרת השליטה לשרירים ולמידת התנועות. למשל הליכה בצורה נכונה שתפעיל את השרירים המתאימים ובאופן הרצוי שיקל על מפרק הירך.

תרופות: זהו טיפול מקומי ונקודתי המטפל בתסמין הכאב ולא מהווה פתרון. על מנת להקל על הכאבים והדלקת ניתן לתת תרופות אנטי דלקתיות אך זהו לא טיפול המיועד לאורך זמן.

מפרק הירך

ניתוח החלפת מפרק הירך

אם דרכי הטיפול השמרניות אינן מספיקות, זהו הזמן לבחור דרך אחרת שהיא ניתוח. ניתוח החלפת מפרק ירך הוא ניתוח מורכב, ולכן חשוב שיתבצע על ידי אורטופד מומחה ירך אשר מבצע ניתוחים מסוג זה. ישנם מצבים בהם ניתוח זה הוא דרך הטיפול היחידה, כמו למשל כשישנו הרס בסחוס. ניתוח זה משפר משמעותית את טווח התנועה של מפרק הירך ומנטרל את הכאבים במפרק הירך.

הכנות לניתוח החלפת מפרק הירך

במסגרת ההכנות תתקיים פגישת יעוץ מקדימה עם האורטופד, כולל בדיקת טווח התנועה, עיוותים ומגבלות אם יש. המטופל יקבל הסבר מלא על הניתוח, מהלכו, סיכונים או סיבוכים היכולים להיות וגם על סיכוייההחלמה הנחשבים לגבוהים מאוד. לקראת הניתוח יעבור המטופל בדיקת דם, תרבית מהאף, אק"ג וצילום חזה.

טיפול לאחר הניתוח

גם לאחר ניתוח מוצלח נדרשת עבודת שיקום הכוללת פיזיותרפיה, הן של השרירים לשיפור תבנית ההליכה. לאחר ימים בודדים בהם המטופל מאושפז לצורך מעקב אחר ההחלמה, הוא משוחרר עם הנחיות ברורות כיצד לנהוג ולפעול. לעתים יוכל המנותח להשתחרר למחרת הניתוח ולרוב ימשיך את הפיזיותרפיה לתקופה נוספת לאחר הניתוח, ובטווח הארוך מומלצת פעילות גופנית רגועה כמו הליכה, שחיה או רכיבה על אופניים.

כאב בירך