ד''ר דניאל לוין - אורטופד מומחה למפרק הירך

: ימים א-ה 9:00 - 19:00
   : 04-832-3357

ניתוח החלפת מפרק ירך

החלפת מפרק הירך - ד"ר דניאל לוין

ד"ר דניאל לוין הוא אורטופד מומחה למפרק הירך ומנהל ניתוחי מפרקים בבית החולים רמב"ם. לפגישת ייעוץ התקשרו  למרפאה עד היום!

ניתוח החלפת מפרק הירך דר דניאל לוין

מהו מפרק הירך?

מפרק הירך שבגופנו נחשב לאחד ממפרקי הגוף הגדולים ביותר. מפרק הירך בנוי כמעין ראש כדורי, היושב בתוך גומחה קעורה. סביבו יש רצועות וגם שרירים, המסייעים לתפקודו ומהווים עבורו תמיכה. הסחוס המפרקי מצפה את ראש עצם הירך, הוא משמש כבולם זעזועים, הוא מונע חיכוך ומאפשר למפרק לנוע באופן חלק וללא כאבים.

שחיקת סחוס במפרק הירך - ההשלכות

שחיקת סחוס במפרק הירך מובילה לחיכוך בין העצמות ולהרס של מפרק הירך. שחיקה זו גורמת לכאבים עזים ובמקביל מגבילה את התנועה באופן משמעותי. הרס כזה יכול להיגרם מסיבות שונות: דלקת פרקים, דלקת פרקים ניוונית הנחשבת לשכיחה מאד, עיוותים מולדים וגם חבלה מקומית.

הדבר נפוץ מאד בגילאי 65 ומעלה, אך קיים בקרב מטופלים צעירים יותר הסובלים מדלקת פרקים ניוונית המכונה אוסטיאוארתריטיס, המגבילה את תנועתם באופן משמעותי ואף משפיעה על איכות חייהם.במקרים כאלה, ניתוח החלפת מפרק ירך יכול להיות פתרון מתאים, וזאת בהנחה שמוצו כל שאר הטיפולים, לרבות נטילת תרופות נגד כאבים, פיזיותרפיה ועוד.

הסיבות לניתוח החלפת מפרק ירך

ניתוח מפרק ירך מתבצע כאמור במקרים של הרס בסחוס. בדומה להליכים כירורגיים פולשניים אחרים, אין מדובר בניתוח פשוט. עם זאת, ישנם מספר מצבים בהם הוא נחשב להליך הטיפולי היחיד שיכול לסייע למטופל, במיוחד במצבים בהם אפשרויות טיפוליות אחרות לא סייעו לו, לרבות נטילת תרופות נגד כאבים, פיזיותרפיה ועוד. 

ניתוח זה יכול להפחית לחלוטין את הכאבים, לשפר משמעותית את טווח תנועתו של מפרק הירך ובכך גם לשפר את איכות חייו של המטופל.

החלפת מפרק ירך

פגישת ייעוץ עם אורטופד מומחה ירך

בפגישת הייעוץ עם אורטופד מומחה למפרק הירך יקבל הסבר מהמטופל על כאביו ומוגבלויותיו. הרופא יבצע בדיקת גופנית רחבה ומדויקת, הכוללת בדיקת טווח התנועות של מפרק הירך, עיוותים, בדיקת מערכת העצבים בגפיים התחתונות ובדיקת דפקים ברגליים. תבוצע בדיקה לאורך הרגליים על מנת לתקן את אי שיוונן או לשמור על אורך רגליים שוות בזמן הניתוח. (יש לציין כי ניתן להגיע לשיוויון מקסימאלי באורך הרגליים על ידי מדידה מדויקת בזמן הניתוח) בפגישה הזו המטופל יקבל הסבר על הניתוח, סוגי המשתלים ועל תהליך ההחלמה. כמוכן יקבל הסבר על הסיבוכים (סיכונים אפשריים ועל הציפייה לשיפור משמעותי לאחר הניתוח.).

למי יש צורך בניתוח החלפת מפרק ירך?

לפני החלפת מפרק ירך

לקראת הניתוח, לפני האשפוז בבית החולים, נדרש המטופל לעבור מספר בדיקות: בדיקות דם, תרבית מהאף לצורך שלילת הימצאותם של חיידקים עמידים, אק”ג וצילום חזה. הבירור נעשה על מנת לוודא שמצב בריאותו תקין ומאפשר את ההליך הרפואי הצפוי. מספר ימים בטרם הניתוח ולאחר ביצוע כל הבדיקות, מגיע המטופל לפגישה עם האחות ועם הרופא המרדים (הניתוח נערך תחת הרדמה מלאה או אזורית, בחצי הגוף) בה יוסבר על היתרונות והחסרונות של סוג הרדמה וכן על התהליך כולו, כולל השיקום וההחלמה. הפיזיותרפיסט ייתן הדרכה כבר לפני האשפוז, עם הסבר על האביזרים הנחוצים ועל תרגילים ופעילות שעל המטופל לעשות לפני הניתוח לצורך קידום וזירוז החזרה לפעילות מלאה לאחר ניתוח מפרק הירך.

התהליך הכירורגי

ביום הניתוח דרוש צום של כ–6 שעות. המטופל מתקבל על ידי הצוות הסיעודי, על ידי רופא המחלקה והמנתח. הוא מועבר לאגף חדרי הניתוח שם מתבצע ההליך עצמו. על פי התקנון לפני הניתוח נמצאים לרשות הכירורג כל התותבים השונים וכל הגדלים הנחוצים לשם התאמה מדוייקת של התותב. ניתן לבחור בין הרדמה כללית, ספינאלית או אפידורלית – או צרוף ביניהן. בעת הניתוח מבצעים סילוק או עיצוב העצם לשם השתלת החלקים השונים של התותב הפנימי. לאחר מכן הכירורג משתיל את התותב אשר נבחר. אחרי קיבוע המפרק המלאכותי בעצמות האגן והירך, הפצע הניתוחי נסגר.

כאשר מתעוררים מהניתוח מרגישים טשטוש זמני. תרופות נגד כאבים ניתנות לפי הצורך, כאשר קיימות שיטות שונות לסילוק הכאבים. ממשיכים בעירוי תוך-ורידי ולעיתים יהיה צורך בקטטר שתן. בתום הניתוח מועבר המנותח ליחידת ההתעוררות, שבה הוא שוהה תחת השגחה מלאה במשך כשעתיים. לאחר מכן, הוא מועבר אל המחלקה להמשך השגחה ומעקב.

תהליך שיקומי לאחר החלפת מפרק הירך

כבר ביום הניתוח מתחיל התהליך השיקומי לאחר ניתוח מפרק ירך הכולל פיזיותרפיה נשימתית והפעלת שרירים. שיתוף פעולה מלא מצדו של המטופל, מבטיח החלמה מהירה וטובה הרבה יותר. במהלך יום זה מתחיל המטופל ללכת על הליכון ומקבל הסבר מלא נוסף על תהליך השיקום כולו, בו נמסר לו אילו פעילויות ותרגילים מומלץ לבצע. במהלך כל ימי האשפוז פוגש המטופל את הרופא המנתח, את הצוות הרפואי, הסיעודי והפיזיותרפי העוקבים אחר תהליך החלמתו. במרבית המקרים, כעבור ימים בודדים מתום הניתוח, משוחרר המטופל לביתו, לאחר שקיבל הסבר מלא מצוות הפיזיותרפיסטים ומהצוות הסיעודי על תהליך השיקום הצפוי לו. בהמשך הוא ממשיך במעקב צמוד עם המנתח ועובר תהליך שיקום במשך מספר שבועות עד להחלמה מלאה. במקרים אחרים, ניתן לעבור לבית חולים שיקומי לצורך החלמה.

תוצאותיו של הניתוח וסיכויי הצלחה

כ- 97 אחוזים מכלל המנותחים בניתוח זה מדווחים על שיפור משמעותי באיכות חייהם, על הקלה מוחלטת בכאבים שמהם סבלו, על טווח תנועה גדול הרבה יותר ואף על ניידות טובה יותר. 

השיפור בא לידי ביטוי בדרך כלל כבר תוך מספר ימים לאחר ניתוח החלפת הירך ולאחר מספר שבועות אז מושגת החלמה מלאה ואפשר לחזור לשגרה. 

תוצאותיו המצוינות של הניתוח תלויות בכמה גורמים: רמת פעילותו הגופנית של המטופל לפני שעבר את הניתוח (ככל שהמטופל היה פעיל יותר, סיכוייו לשיקום מהיר יותר, טווח תנועתו של מפרק הירך לפני הניתוח, שיתוף הפעולה והמוטיבציה מצדו של המטופל והיענותו לכל הנחיותיהם של הרופא ושל הצוות המשקם.

החלפת מפרק ירך אנטומיה

חזרה לתפקוד מלא

במרבית המקרים, לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך ובתום הליך השיקום, יכול המטופל לחזור לתיפקוד מלא. כדי לשמור על תוצאותיו של הניתוח ועל מנת לאפשר לגופו להתחזק, מומלצת פעילות גופנית כגון שחייה, הליכה, יוגה, פילטיס, ריקודים ואפילו רכיבה על אופניים, פעילויות היכולות לחזק את השרירים העוטפים את מפרק הירך, המהווים תמיכה עבורו. חשוב לזכור – פעילות גופנית מאומצת כמו אימוני ריצה או כל פעילות אגרסיבית הדורשת מהמטופל לבצע קפיצות למשל, איננה מומלצת לאחר הניתוח.

ניתוח החלפת מפרק הירך