ד''ר דניאל לוין - אורטופד מומחה למפרק הירך

: ימים א-ה 9:00 - 19:00
   : 04-832-3357

פעילות גופנית לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך

מפרק הירך הוא אזור משמעותי מאוד ליכולת התנועה שלנו. על מפרק הירך מוטל עומס רב ואנו תלויים בו בתפקוד היומיומי ובפעולות הכי פשוטות, כולל נעילת נעליים, גריבת גרביים וכמובן הליכה וכל פעילות גופנית אחרת. ניתוח החלפת מפרק הירך מהווה פתרון בלעדי במצבים שונים. סיכויי ההחלמה ממנו גבוהים מאוד עד הגעה לתפקוד רגיל לחלוטין. תוצאות הניתוח לטווח ארוך תלויות לא רק בהליך הניתוחי אלא גם בשיקום שאחריו, כולל פעילות גופנית נכונה ומתאימה.

פעילות גופנית לאחר ניתוח מפרק ירך

מתי נדרשת החלפת מפרק הירך?

במפרק הירך יכולים להיווצר עם הזמן כאבים בעקבות גורמים שונים. המוכרים ביניהם הם דלקת ניוונית המוכרת גם כשחיקת סחוס (למרות שעם הסחוס נשחקים רכיבים נוספים באזור). אם כאבים במפרק מאותרים ומטופלים כשהבעיה בתחילתה, ניתן בחלק מהמקרים, במיוחד בגיל צעיר, לחסוך ניתוח ולטפל באמצעות פיזיותרפיה, ירידה במשקל ופעילות גופנית מתאימה. במצבים מתקדמים יותר לא יהיה מנוס אלא להחליף את המפרק.

שיקום מהניתוח

לאחר הניתוח יעבור המטופל תהליך שיקומי בהתאם למצבו. השיקום כולל פיזיותרפיה שבאה לחזק את שרירי הירך וללמד מחדש ביצוע תנועות בצורה נכונה שלא תעמיס על מפרק הירך. הפעילות מיד לאחר הניתוח חשובה להתבססות השתלים בצמוד לעצם וריפוי הרקמות הרכות שסביב המפרק. תקופת ההחלמה משתנה ויכולה לארוך בין מספר ימים למספר שבועות. חשוב מאוד להתאים את מידת הפעילות וסוג התרגילים לכל אחד באופן אינדיבידואלי, זאת כדי לאפשר החלמה ארוכת טווח.

פעילות גופנית לאחר ניתוח

מעבר לפיזיותרפיה, כחלק מהתהליך השיקומי, מומלץ לחזור בהדרגה לפעילות גופנית. למטופלים שלא עסקו לפני כן בפעילות גופנית מומלץ לאמץ פעילות כלשהי כחלק מאורח חיים בריא. פעילות תפעיל את מפרק הירך על השרירים המקיפים אותו ותמנע התנוונות וכאבים. עם זאת, יש לקחת בחשבון ולהתאים את הפעילות הגופנית לכל אדם לפי יכולתו.

מהי הפעילות המומלצת קרוב לתקופת השיקום?

הפעילות הגופנית המומלצת ביותר היא הליכה. למעשה הליכה חשובה כבר מיד לאחר הניתוח, ועדיף מוקדם ככל האפשר. חשוב להקשיב לגוף ולא לאמץ אותו יותר מדי. כדאי להתחיל בהליכות בימים שלאחר הניתוח ולהגדיל את טווח ההליכה בהדרגה. ימים ספורים לאחר הניתוח אפשר לצאת להליכות בחוץ. גם כאן חשוב ללכת על פי היכולת כל עוד התחושה נעימה ונוחה. בהמשך אפשר לעבור לפעילות אחרות כמו שחיה, רכיבה על אופניים וגם ריקוד. מומלץ שילוב פעילויות מתונות בגבולות היכולת והתחושה הנוחה.

האם יש פעילות גופנית שאינה מומלצת?

פעילות גופנית בה התנועה דרסטית פחות מומלצת לאחר ניתוח החלפת המפרק. ריצה לדוגמה מעמיסה מאוד על מפרק הירך ונדרשת בה בלימה חזקה של זעזועים. כך גם פעילות הכוללת קפיצות. גם כדורגל וכדורסל נחשבים לפעילות מאומצת מדי עבור מפרק הירך. כמובן שבכל מקרה, הדבר אינדיבידואלי וקשור לגילו של אדם, כושרו באופן כללי ולאורח חייו. 

הן הניתוח והן ההדרכה כיצד לפעול אחריו, דורשים מומחיות בתחום מפרק הירך. חשוב לפעול לפי הוראות הרופא ולא להכביד על אזור המפרק.

חזרה לשגרה לאחר ניתוח להחלפת מפרק הירך: