ד''ר דניאל לוין - אורטופד מומחה למפרק הירך

: ימים א-ה 9:00 - 19:00
   : 04-832-3357

שחיקת סחוס במפרק הירך

שחיקת סחוס במפרק הירך | דניאל לוין

כאבים כתוצאה משחיקת סחוס בירך

אם עברתם את גיל ה-60 והתחלתם להרגיש כאבים באזור הירך, כאבים שיכולים להיות מציקים בהתחלה ובשלב מאוחר יותר חזקים הרבה יותר ואף כאלו שמגבילים אתכם בתנועה, סביר להניח שאתם סובלים משחיקת סחוס במפרק הירך. על פי הערכות, כ-10% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת משחיקת סחוס במפרק הירך. השכיחות של המחלה עולה עם הגיל, וכמחצית מהאנשים מעל גיל 75 סובלים ממנה.

במאמר זה נבחן את התופעה של שחיקת סחוס בירך. נדבר על הגורמים לשחיקה, מהן התלונות המעידות על הבעיה, איך מאבחנים אותה ומהן שיטות הטיפול.אך לפני כן כדאי שנבין קודם מהו התפקיד של מפרק הירך וקצת על האנטומיה שלו.

הסבר קצר על מבנה מפרק הירך

מפרק הירך הוא מפרק כדורי והוא נראה כמו מכתש ועלי, כשיש את המרחשת שנראית כמו שקע כדורי ואת ראש העצם המעוגלת שהוא ה”עלי”. סביב המרחשת ישנה רצועה היקפית (Labrum acetabuli) שעוטפת את ראש עצם הירך ומחזקת אותו, מכיוון שעיקר העומס הוא על אזור זה במפרק. בנוסף, ראש העצם גם מכוסה בסחוס מפרקי. מעבר לכך יש את קופסית המפרק שמאפשרת יכולת תנועה למפרק באמצעות רקמה פיברוטית חזקה אך גמישה, יש רצועות שתומכות במפרק ויש שרירים המניעים את מפרק הירך.

הדמיה של מפרק ירך תקין

תפקידו של מפרק הירך

תפקיד מפרק הירך הוא לחבר בין האגן לגפה התחתונה ולאפשר לה לנוע בחופשיות (לא לגמרי בחופשיות מכיוון ש-55% מראש עצם הירך נמצא בתוך המפרק מה שמגביל את התנועה) הוא מתווך בין הגפה התחתונה לקבוצות השרירים שבאגן והוא זה נושא את עיקר העומס בתנועה ובעמידה.

הסחוס במפרק הירך הוא אם כן רקמה גמישה שנמצאת בתוכו ומרפדת אותו. הסחוס משמש כבולם זעזועים וכחומר סיכוך להגנה על המפרק ושחיקה שלו גורמת להתחככות של עצם בעצם. מדובר על כאבים עזים ויש צורך לטפל בבעיה כמה שיותר מהר.

שחיקת סחוס הירך

שמה המקצועי של שחיקת סחוס הירך הוא אוסטאוארטריטיס או בעברית, דלקת מפרקים ניוונית (חשוב רק לציין שהדלקת עצמה היא משנית לבעיה עצמה). שחיקת סחוס במפרק הירך היא בעיה רפואית נפוצה מאוד בקרב נשים וגברים. על פי הערכות, כ-10% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת משחיקת סחוס במפרק הירך. השכיחות של המחלה עולה עם הגיל, וכמחצית מהאנשים מעל גיל 75 סובלים ממנה. הסיבה לא ברורה, אך המחלה שכיחה יותר בקרב נשים מאשר אצל גברים. יכול להיות שזה נובע משינויים הורמונליים שנשים חוות בגילאים אלו.

הגורמים והסיבות לשחיקת סחוס בירך

אין הסבר חד משמעי למה הסחוס נשחק ולמה הוא מכרסם לאט לאט את העצם שלידו, אלא הסיבות יכולות להיות מגוונות. ראשית, הזמן עושה את שלו ומפרק הירך הוא אחד מהאזורים בגוף בהם נעשה שימוש כל הזמן ותחת עומס מוגבר. שנית, יש מחקרים המדברים על תורשתיות שגם היא אחד הגורמים לתופעה. עיסוק מוגבר בספורט בגיל צעיר גם הוא סיבה נוספת, וכמובן עיוותים מולדים או פציעה מספורט או מכל טראומה אחרת לגוף.  בשונה מרקמות אחרות בגוף, כאשר הסחוס נפגע, אין תהליך ריפוי מושלם. השחיקה המצטברת עשויה להוביל לתסמינים רבים שמשפיעים על התפקוד ועל תנועות המפרק. אלו הן הסיבות האפשריות שיכולות לגרום לשחיקת סחוס הירך.

הגורמים והסיבות לשחיקת סחוס בירך_ - דר דניאל קפלן

סיבה ראשונה: מחלת ניוון של מפרק הירך

מחלת ניוון במפרק הירך הינה מחלה שמתפתחת באופן הדרגתי ולרוב היא גורמת לנזק במפרק הירך, במפרקי אצבעות הידיים ובמפרקי הברכיים.

מתי מופיעה המחלה?

מחלת הניוון במפרק מופיעה בדרך כלל כאשר קיים מבנה מסוים של מפרק המועד לשחיקה. בדרך כלל הסיבה לכך היא על רקע מחלות של מפרק הירך שהחלו בילדות, בליטות עצם שמופיעות בצדדי המפרק שגורמות לעיתים אחרי מספר שנים לחבלה בסחוס. אך לא רק, גם אנשים שמתמודדים עם דיספלסיה של מפרק הירך, עשויים לסבול ממחלה זו.

מה קורה אם לא מטפלים בשחיקת סחוס בירך בזמן?

כאשר לא מטפלים בשלבים הראשונים של שחיקת הסחוס בירך, תתפתח מחלקת ניוון המפרקים בירך, וההתפתחות שלה יכולה להוביל לפגיעה משמעותית באיכות החיים ולשחיקה חמורה הרבה יותר. למשל: כאשר חלקים מסוימים של מפרק הירך אינם מתאימים אחד לשני בצורה מושלמת, הם עשויים להתחכך זה בזה ולגרום למחלה ניוונית. לרוב זה קורה לאנשים הסובלים מדיספלסיה של מפרק הירך, מכיוון שהירך שלהם לא מפותח באופן נורמלי ומחלה זו, יכולה לגרום ללחץ מוגבר על הסחוס ולשחוק אותו.

סיבה שניה: דלקת מפרקים שגרונית וכאבי מפרקים

מהי דלקת מפרקים שגרונית

דלקת מפרקים שגרונית של הירך (ארתריטיס וארתרופתיה) הינה מחלה שנובעת כתוצאה ממערכת חיסונית חלשה, התוקפת את הרקמות החיוניות במפרקים ובפרט את מפרקי הירך. מחלה זו גורמת לדלקת במפרק סינוביאלי בעת שהיא משחררת תאים דלקתיים וחומרים שעשויים לפרק את סחוס הירך לאורך זמן.

דלקת מפרקים זו, משפיעה קודם כל על מפרקים קטנים בגוף האדם, כמו: פרקי כף היד וכן אצבעות. לכן, ברוב המקרים, הדלקת לא תורגש בירך אלא רק כאשר המצב יחמיר.

סיבה שלישית: דלקת מפרקים כרונית (פסוריאטית)

מהי דלקת מפרקים פסוריאטית

מדובר בדלקת מפרקים פסוריאטית, דלקת כרונית, שמתפתחת כאשר קיימת מחלת פסוריאזיס – מחלה עורית כרונית ואוטואימונית, שעלולה לגרום לדלקת במפרקים באזורי הגידים והעצם, וכן בירך. דלקת זו הנה סיבה נוספת לשחיקת סחוסים בירךכאשר איננה מטופלת, היא עלולה להוביל לנזק למפרקים.

דלקת מפרקים פסוריאטית של הירך היא גם מצב כרוני, ויכולה להתפתח בעיקר כאשר לאנשים יש תסמינים של מחלת פסוריאזיס על העור.

מפרק הירך עם סחוס שחוק דלקת מפרקים ניוונית

סיבה רביעית: דלקת מפרקים פוסט טראומטית בירך

פוסט טראומה כתוצאה מחבלות בירך

נשים וגברים המתמודדים עם פוסט טראומה כתוצאה מחבלות בירך, יכולים לפתח הרס פרקים בשלב מאוחר יותר בחיים. הסיבות שיכולות לגרום לנזק מפרקי הן: נפילות, פציעות ספורטיביות, תאונות דרכים, שבר בירך ופציעות נוספות שעלולות להוביל לפגיעה בסחוס.

חשוב לדעת, כי גם כאשר הפציעה, כל שתהיה, תחלים – נזקי הסחוס שהתפתחו במהלך הפציעה עלולים להוביל לדלקת פרקים בשלבים מאוחרים יותר בחיים.

מה עושים?

על מנת למנוע דלקת פרקים כתוצאה מטראומה בשל חבלות בירך, מומלץ לבצע בירור מול רופא אורתופד מומחה למפרק הירך בהקדם, אשר יסייע לכם לזהות את נזקי הטראומה, ויחסוך עבורכם סיבוכים בריאותיים בהמשך

סיבה חמישית לשחיקת סחוס בעצם הירך: דלקת מפרקים בירך עקב נמק אווסקולרי

מהו נמק אווסקולרי AVN?

נמק מהסוג הזה הוא מצב שבו נפגעת רקמת העצם בעקבות פגיעה באספקת דם תקינה המועברת לרקמה. תסמונת זו עשויה להוביל לשברים זעירים בעצם והם עשויים להחמיר ככל שהזמן חולף עד לכדי הרס משמעותי של העצם. בנוסף, נמק אווסקולרי יכול לפגוע באופן בלתי הפיך ברקמות של הסחוס המפרקי בירך, בעצם הזרוע, במפרק הכתף או בקרסול. ובכך להוביל לשחיקת סחוסים בירך.

תלונות ותסמינים

התלונות יכולות להיות מגוונות אך כולן כמובן סביב הכאב שנוצר כתוצאה מהשחיקה. בדרך כלל אלו כאבים שהולכים והופכים לחזקים יותר ויותר, כאבים שגורמים להגבלה ביכולת להניע את המפרק. טווח התנועה מתקצר אף הוא עם הזמן והתוצאה של זה היא תנועה איטית יותר, הליכה איטית יותר ולטווחים קצרים יותר. במקרים רבים הכאב הוא גם במנוחה והוא יכול להגביל עד לרמת חוסר היכולת להתארגן לבד, לגרוב גרביים, לקשור את שרוכי הנעליים וכדומה. הכאב עצמו יכול להיות בצידי המפרק, מקרין לברך ואף סביב המפשעה.

תסמינים לשחיקת סחוס בירך

שחיקת סחוסים בירך יכולה להתבטא בכמה אופנים. כדי שיהיה ניתן לזהות אותם, חשוב להכיר את התסמינים הנפוצים:

  1. כאבים ישירים או עקיפים: אנשים הסובלים משחיקת סחוסים בירך, מתמודדים עם כאבים בירך או בסמוך לו. הכאבים עשויים להחמיר בעת ביצוע תנועות ותרגילים מסוימים, ולחוש כאב חזק ומתגבר עם הזמן. היכן? במפשעה, באזורי הירך החיצונים, ובאזור הישבן העליון, וגם להקרין כאבים עד הברך. כאבים אלו עשויים להחמיר כאשר האדם עומד, מבצע הליכה לפרק זמן ארוך וגם כאשר משנה תנוחה במיטה.
  2. נוקשות ותחושת כבדות: אדם הסובל משחיקת סחוסים במפרק הירך ירגיש נוקשות בהזזת הירך או בסיבוב הרגל. כלומר, במהלך פעילויות יומיומיות אותן הוא מבצע, הוא יוכל להרגיש קושי בתנועה. למשל: כאשר הוא מנסה לנעול נעליים, מנסה להיכנס לרכב ועוד.
  3. צלילי נקישה: אנשים ונשים המתמודדים עם שחיקת סחוסים בירך יזהו שהם סובלים מרעשי "פיצוח". כלומר, בזמן הליכה או תנועה, הם יוכלו לשמוע נקישה, חריכה או צליל תנועה שאינו נחשב תיקן. רעש זה מתקיים כאשר יש חיכוך בין העצמות המפרק, בעיקר איפה שחסר סחוס. 
  4. פעילות נמוכה: אנשים הסובלים משחיקת סחוסים במפרק הירך, יעדיפו לרוב לזוז פחות ולהימנע מפעילות. מדובר בתופעת לוואי שמתפתחת כתוצאה מדלקת מפרקים. לכן אם אתם מרגישים שאתם נמנעים מביצוע פעילות כי ישנם כאבים, כדאי להיבדק ובהקדם.

לסיכום, הסיבות לשחיקת סחוסים בירך הן רבות ומשתנות בהתאם, גיל, מחלות בילדות, דלקת מפרקים, פציעה טראומטית, פעילות ספורטיבית יתרה, גנטיקה ועוד. מומלץ בשלבים מוקדמים לפנות לרופא אורתופד מומחה כדי לקבל אבחנה מדויקת ומקצועית, שתוביל אתכם בהקדם האפשרי להליך טיפולי לפני שהמצב יחמיר.

אבחנה של שחיקת סחוס בירך

אבחנת שחיקת סחוס במפרק הירך תתחיל עם התלונות על הכאבים, מה שיוביל לבדיקה גופנית של הרופא ואבחון יכולת התנועה. מה שיאבחן סופית את השחיקה הוא צילום רנטגן בו ניתן יהיה לראות ההצרה של המרווח המפרקי, היווצרות עצם סביב המפרק והסתיידות וציסטות.

הטיפול

מי שסובל מכאבים בעקבות שחיקת סחוס במפרק הירך יטופל בדרך כלל תקופה מסוימת במשככי כאבים יחד עם טיפול פיזיותרפי. בשלב הבא יהיה צורך בניתוח החלפת מפרק הירך וכיום ישנה גישה ניתוחית קדמית שנחשבת לחדשנית ומתקדמת, בה אין צורך לנתק את השרירים סביב למפרק. זו שיטה פחות טראומטית לגוף, פחות כואבת וההחלמה ממנה מהירה הרבה יותר מאשר בניתוח המסורתי